پدر گیمیفیکیشن، والدی که نام فرزندش را نمی دانست

پدر گیمیفیکیشن، والدی که نام فرزندش را نمی دانست

گیمیفیکیشن، این نقل محافل کارآفرینی از کجا شروع شد؟ این سوال به واقع پاسخی دقیق ندارد و احتمالا به اولین اجداد بشر در غار باز می گردد. شاید نخستین کسی که اعلام کرد، جنگجوترین فرد قبیله، ریی آن است، نخستین طراح گیمیفیکیشن بوده است. اما اگر نخواهیم به بررسی تاریخی آن بپردازیم، فرد دیگری در حدود بیش از ۱۰۰ سال پیش را نخستین طراح گیمیفیکیشن می نامند. 

جین مک‏گونیگال یکی از متخصصین برجسته گیمیفیکیشن در دنیا می‏گوید بازی‏ها در مجموع چهار ویژگی دارند: هدف، قانون، فیدبک و مشارکت داوطلبانه. به یاد سپردن این چهار ویژگی در طول مسیر بسیار به ما کمک خواهد کرد چراکه به سادگی در پیچیدگی‏های بازی گم می‏شویم و نگاه خود به ویژگی‏های اساسی که محرک و ایجادکننده تعامل و درگیر شدن هستند را از دست می‏دهیم. با وجود اینکه گیمیفیکیشن در محیط کار مفهوم جدیدی به نظر می‏رسد، اما این نکته اصلا درست نیست. پلتفرم‏ها به طور قطع از یک تکه گچ تا بازی‏های آنلاین و چندنفره گسترده امروزی تکامل یافته‏اند، اما بسیاری از اصول، قواعد و رویه‏ها مستقل از زمان هستند.
چارلز شواب یک نجیب‏زاده امریکایی در اوائل قرن بیستم درباره روش موفقیت‏آمیزی که برای گیمیفیکیشن به کار برده بود، نوشت. او داستان را اینگونه بازگو می‏کند. شواب نگران میزان تولید در یکی از کارگاه‏های فولاد خود بود. او یک روز از سرکارگر روز خود تعداد تولید در شیفت روز را پرسید و این تعداد برابر با عدد ۶ بود. شواب یک تکه گچ برداشت و یک عدد ۶ بزرگ روی زمین کشید. شیفت شب عدد را روی زمین دیدند و از او پرسیدند که این عدد ۶ به چه معناست. زمانی که شنیدند این عدد ۶ را شواب به نشانه بهره‏وری شیفت روز روی زمین نوشته است، به شدت تلاش و رقابت کردند تا بهره‏وری خود را افزایش دهند. بدین ترتیب صبح روز بعد عدد قبلی را از روی زمین پاک کردند و عدد ۷ را نوشتند. شیفت روز وارد «بازی» شدند، ۱۰ قطعه تولید کردند و این کارخانه که پیش‏تر ضعیف‏ترین تولیدکننده بود، خیلی سریع تبدیل به کارگاهی شد که در کل کارخانه بیشترین تولید را دارد. با کمترین به‏کارگیری هدف، قواعد، فیدبک و مشارکت داوطلبانه، در بیش از یک قرن گذشته «بازی» تا حد زیادی بهره‏وری نیروهای کار را افزایش داد. چه کسی فکرش را می‏کرد که شواب یکی از اولین طراحان گیمیفیکیشن در محیط کار بوده باشد درحالیکه هیچگاه از این کلمه استفاده نکرده است؟

رضا آقارحیمی

طراح بازی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *